KEIKÓ - TRÉNINK KENDÓ
Keikó znamená opakovat a učit se od starších.
Obsah stránkyObvyklé schéma tréninku Základní prvky kendó - koncepty Postoje - kamae Práce nohou - aši sabaki Techniky kendó - waza |
Obvyklé schéma tréninku
Před samotným tréninkem je třeba se správně obléknout, připravit si bógu a šinaj. Pokud šinaj není v pořádku, je třeba jej opravit. S poškozeným šinajem se nesmí cvičit. Jednotlivé tréninkové jednotky obvykle neobsahují všechny tréninkové prvky. Základem však vždy je vytírání tělocvičny, nástup, rozcvička, suburi a závěrečný nástup.
Vytírání tělocvičny – zókin gake
Význam není jen čistě pragmatický – odstranit nečistoty z podlahy (přeci jen se cvičí naboso) a zahřát se před tréninkem, ale také hlubší. Vytíráním očišťujeme svoji mysl od všech negativních vlivů dne.
Normální text stránky
Nástup
Nástup a úvodní rej (pozdrav) patří k základní etice každého dojo.
Rozcička
Zahřátí a protažení svalů.
Suburi
Jedná se o cvičení seků bez soupeře. Významem suburi není jen v procvičení základních úderů, protažení a přípravě na hlavní trénink, ale jedná se plnohodnotný trénink kendó. Cvičit suburi je nutné s plným nasazením a koncentrací na každý úder. Obvykle se cvičí v kruhu.
Nihon kendó kata
Cvičení předepsaných forem ve dvojicích s bokkenem. Více informací v kapitole Kendó/Nihon kendó kata.
Kihon
Nácvik technik, výpadů, práce nohou a rukou většinou bez bógu. Velmi důležitá část tréninku, která se neustále opakuje a procvičuje.
Kirikaeši
Jde o předem stanovený sled úderů a patří k nejdůležitějším cvičením, neboť rozvíjí téměř všechny prvky (principy) kendó. Při kirikaeši se pozná, jak je kendista zdatný a kolik toho umí. Kirikaeši rozvíjí – harmonii ducha, meče a těla, odhad vzdálenosti a načasování (maai), postoj (šisei), bojového ducha (kiai), dýchání (kokyú), práci nohou (aši sabaki), držení šinaie (tenouči), tlak na soupeře (seme), přesnost úderů (datocu), připravenost a bdělost (zanšin), držení středu a vytrvalost.
Techniky v bógu
Nácvik základních seků, útočných a obranných technik. Cvičí se ve dvojicích s postupnou výměnou partnerů
Učikomi-geiko
Cvičení výpadů ve dvojicích s postupnou výměnou partnerů.
- přímé údery, šikake waza keiko, ódži waza keiko, renzoku waza keiko...
Kakari-geiko
Cvičení série výpadů a kombinací seků v rychlém sledu bez přestávky. Cvičí se ve dvojicích s postupnou výměnou partnerů.
Džigejko
Cvičný zápas bez počítání bodů. Nemá vítěze. Cvičí se ve dvojicích s postupnou výměnou partnerů.
Hikitate keiko – cvičný zápas, při kterém pokročilý vede méně zkušeného
(učitel žáka).
Gakoku keiko – dva stejně silní soupeři proti sobě.
Závěrečný nástup
Nástup a závěrečný pozdrav (rej) patří k základní etice každého dojo.
Základní prvky kendó - koncepty
Rei
Pozdrav. V širším významu znamená respekt a úctu k sensejovi, cvičencům a soupeřům při zápase.
Kiai
Kiai je krátký, silný bojový výkřik, který vychází ze spodní části břicha po jeho zpevnění a ve sportovních utkáních slouží k zastrašení soupeře, získání většího sebevědomí a pro celkové zpevnění těla (kime). Kiai souvisí s uměním hlubokého a prodlouženého dýchání. Držení těla je měkké a pružné, ústa zavřená a brada je přitažena ke krku. V mentální rovině kiai není jen výkřik, ale bojový duch. Je důležité, aby se bojovník nedostal pod soupeřův kiai, tedy nenechal se zastrašit nebo vyvést z rovnováhy. Pomocí kiai se snažíme zkoncentrovat a zmobilizovat veškerou svoji sílu a prostřednictvím kiai vedeme utok, takže je maximálně silný a efektivní. Správné kiai je jednou z podmínek uznání platného bodu v zápase
Střed
Při zápase je důležité získat pro sebe střed. Kendista, který pro sebe získá střed je napůl cesty k vítězství. Střed získáme pomocí pohybu šinejem nebo tělem. Snažíme se držet pevné kamae (střeh, postoj) a přitom je jedno, jaký druh kamae použijeme. Získání středu má i svoji mentální rovinu. Znamená to být v harmonii jak myslí, tak tělem, oprostit se od veškerých emocí, neuvažovat o výhře nebo o prohře a zaútočit rozhodně a plnou silou. Je nutné myslet/nemyslet, soustředit se/nesoustředit se. Je to dost obtížné pochopit, musí to přijít samo mnohaletým tréninkem.
Seme
Seme je jeden z nejdůležitějších prvků kendó a nedá se vysvětlit na několika řádcích na webu. Lze se jej částečně naučit dlouholetým tréninkem.
Zjednodušeně seme znamená tlak na soupeře, a to jak fyzický tak psychický. Fyzický tlak vyvíjíme pomocí šinaje, tělem a pohybem a snažíme se soupeře vyvést z jeho středu. Psychický tlak vytváříme především pomocí silného kiai.
Ki-ken-tai-iči
Harmonie ducha, meče a těla.
Ki – energie (přeneseně kiai, nasazení, mysl)
Ken – meč (přeneseně seknutí, bodnutí)
Tai – tělo (výpad, nohy, ruce)
Při útoku je třeba použít všechny prvky v jeden okamžik, vše zkoordinovat do harmonie jednoho pohybu. Nic nesmí zaostávat nebo předbíhat. Jedná se o velmi důležitý princip.
Maai a načasování
Ma-ai je vzdálenost mezi soupeři. Odhad vzdálenosti je v kendó klíčový prvek a kendó snad nejlépe ze všech bojových umění učí tomuto odhadu. Možná i proto je součástí výcviku japonských policistů. Pokud neudržíme správnou vzdálenost, nemůžeme účinně zaútočit nebo uniknout soupeřovu útoku.
Vzdálenosti jsou:
čikai maai (čikama) – krátká vzdálenost
issoku ittó no maai – střední (základní) vzdálenost
tó maai (tóma) – dlouhá vzdálenost
cuba zeri ai – soupeři jsou úplně u sebe a dotýkají se cubami.
Základní vzdálenost je issoku ittó no maai. Je to vzdálenost, ze které je možné jedním krokem vpřed nebo vzad provést účinný útok nebo útoku uniknout. Čikama – z této vzdálenosti je možné okamžitě zaútočit, ale pozor, to může i soupeř. Tóma – z této vzdálenosti není možné soupeře zasáhnout. Je nutné provést krok do základní vzdálenosti.
Cuba zeri ai – je to něco jako klinč v boxu, ale v kendu lze z této pozice velmi účinně zaútočit. Proto je nutné být velmi ostražitý a v žádném případě to není odpočinková pozice!
Načasování je další důležitý prvek, který úzce souvisí s maai. Vyčkat na vhodný okamžik, neútočit bezhlavě, útočit v okamžiku ztráty středu soupeře, jeho odkrytí, nesoustředění a ze správné vzdálenosti.
Mecuke
Mecuke znamená oční kontakt se soupeřem. V kendó se díváme soupeři přímo do očí a současně periferním viděním sledujeme jeho celé tělo a široké okolí. Cílem je vidět soupeře jako celek a současně vnímat detaily pohybu. Mecuke také znamená vidět skrz oči soupeře až do jeho nitra, proniknout do jeho mysli a odhadnout tak jeho záměry.
Kime
Zpevnění celého těla v poslední fázi útoku.
Zanšin
Jedná se o stav ostražitosti mysli ihned po provedeném útoku. Útočník musí po provedeném útoku, ať již úspěšném nebo neúspěšném, zůstat ostražitý, naprosto soustředěný a být připravený útok ihned zopakovat nebo krýt případný protiútok.
Tenouči
V poslední fázi seku provádějí ruce držící šinai tenouči. Tenouči je zastavení meče v jednom okamžiku, špička meče se nesmí po provedení úderu hýbat.
Iči-gan ni-soku san-tan ši-riki
V překladu znamená za prvé oči, za druhé nohy, za třetí odvaha, za čtvrté síla. V kendó totiž není síla to nejdůležitější
Strategie
Strategie záleží jen a jen na samotném kendistovi. Především je potřeba se dostat do výhodné pozice k útoku, během zápasu hledat slabiny soupeře, zmást jej, vylákat, dostat se do výhodné pozice. Pokud začneme útok, pak musí být rozhodný a s plným nasazením. Pokud máte nějaké slabiny, snažte se, aby je soupeř neodhalil.
Postoje - kamae
Společenské postoje a pozdravy
Nadpis | Popis |
shisei tai šizei taj |
postoj spatný |
moku-rei moku rej |
pozdravení partnera mírným předkloněním |
ritsu-rei ricu rej |
pozdravení váženého partnera hlubším předklonem |
seiza sejza |
sed na patách |
za-rei za rej |
pozdrav v seiza |
Bojové postoje a pozdravy
Nadpis | Popis |
Sage To sagetó |
postoj shizen-tai s držením meče za záštitu (tsuba) v ruce volně podle těla |
Tai To taitó |
zvednutí meče (šinaie) k levému pasu |
Sonkyo-nuke-to sonkjó-nuke-tó |
tasení meče s přesunem do dřepu (sonkyo = dřep) |
Osame To osame tó |
zasunutí meče v sonkyo |
Kamae kamae |
základní postoje s taseným mečem |
Chudan No Kamae čúdan no kamae |
střední pásmo (střeh), meč je držen ve střední pozici před tělem |
Gedan No Kamae gedan no kamae |
dolní pásmo (střeh), meč je držen ve spodní pozici před tělem |
Migi Jodan No Kamae migi džódan no kamae |
horní pravé pásmo (střeh) |
Hidary Jodan No Kamae hidary džódan no kamae |
horní levé pásmo (střeh) |
Hasso No Kamae hasó no kamae |
levý postoj kamae (pozice nohou je obrácená), meč je držen blízko ramene, čepel vedle pravého ucha, cuba na úrovni rtů |
Wakigamae wakigamae |
levý postoj kamae (pozice nohou je obrácená) s mečem šinai schovaným za tělem, meč je držen na straně těla, špička směřuje vzad |
Práce nohou - Ashi Sabaki
Existují čtyři způsoby práce nohou: Ajumi-aši, okuri-aši, hiraki-aši a tsugi-aši. Aši-sabaki je prováděno pomocí suri-aši. Mimo ajumi-aši začínají a končí všechny aši-sabaki v aši-kamae.
Nadpis | Popis |
Aši-kamae | Základní postavení nohou, umožňující okamžitě reagovat na pohyb protivníka. |
ajumi-aši |
Překroky vpřed nebo vzad. |
okuri-aši |
Posun první nohy ve směru pohybu a okamžitý přísun druhé nohy. 1. Vpřed nebo vzad. 2. Vpravo nebo vlevo. 3. Šikmo vpravo dopředu/dozadu, šikmo vlevo dopředu/dozadu). |
hiraki-aši |
|
Tsugi-aši | Posun zadní nohy téměř na úroveň přední, dlouhý výkrok přední noy a přísun zadní nohy. |
fumikomi-aši |
|
Techniky kendó - waza
V kendó rozlišujeme útočné a obranné techniky. Techniky jsou prostředek, jak dosáhnout platného úderu na úderová místa, kterými jsou vršek hlavy (šómen, hidari men, migi men), obě předloktí (migi a hidari kote), trup ze stran (migi a hidari dó) a bodnutí do krku (cuki). Provedená technika neznamená bod, jako například u jiných bojových umění. Bod znamená jen správně provedený úder. Je to logické - správně provedenou technikou, například sražením meče, se ve skutečném boji nevítězí.
Shikake-Waza - techniky útoku
(Kendo Fundametals, revised in 1985 by the All Japan Kendo ederatin)
Nadpis | Popis |
Harai-waza |
|
Harai Men Omote |
|
Harai Men Ura |
|
Haraiotoshi Men |
|
Harai Kote | |
Harai Do | |
Maki Otoshi-waza |
|
Maki Otoshi Men |
|
Maki Otoshi kote |
|
Debana-waza |
|
Ni-San Dan Waza | |
Kote-Men, Kote-Do, Mem-Men, Men-Kote, Men Do, Tsuki-Men, Tsuki-Kote, kote-Men-Do, Tsuki-Men_Hiki-Do | |
Debana Kote |
|
Debena Men |
|
Hiki-waza |
|
Hiki Men |
|
Hiki Kote |
|
Hiki Do |
|
Katsugi-waza |
|
Katsugi-Men | |
Katsugi-Kote | |
Katate-waza |
|
Katae-Migi Men |
|
Katate-Tsuki | |
Jodan-waza | |
Jodan-Men | |
Jodan-Kote | |
Oji-Waza - techniky obrany a následného útoku
(Kendo Fundametals, revised in 1985 by the All Japan Kendo ederatin)
Nadpis | Nadpis |
Suriage-waza |
|
Men-suriage-Men Omote |
|
Men-suriage-Men Ura |
|
Men-suriage_Kote | |
Men-suriage-Do Migi | |
Men-suriage-Do Hidari | |
Kote-suriage-Men | |
Kote-suriage-Kote | |
Tsuki-suriage-Men Omote | |
Tsugi-suriage-Men Ura | |
Kaeshi-waza |
|
Men Kaeshi Do |
|
Kote Kaeshi Men |
|
Men Kashi Men |
|
Do Kaeshi Men |
|
Uchiotoshi-waza | |
Men Uchi Otochi Men |
|
Kote Uchi Otochi Men |
|
Kote Uchi Otochi Kote |
|
Kote Uchi Otochi Kote Men |
|
Do Uchi Otochi Men |
|
Nuki-waza | |
Men Nuki Do |
|
Kote Nuki Men |
|
Men Nuki Men |
|
Kote Nuki Kote |
|
Suburi - cvičení základních úderů
Joge Buri
džóge buri
Shomen Buri
šómen buri
Sayumen Buri
sajúmen buri
Haya Suburi
haja suburi
Kirikaeshi
kirikaeši
Kirikaeshi Men
Kirikaeshi Do
Kirikaeshi Men Do
Nadpis
Popis